Tradycyjne programowanie komputerowe ma stromą krzywą uczenia się, która wymaga nauki języka programowania, na przykład C/C++, Java lub Python, tylko po to, aby zbudować prostą aplikację, taką jak kalkulator lub gra w kółko i krzyżyk.

Programowanie wymaga również znacznych umiejętności debugowania, co łatwo frustruje nowych uczniów. Czas potrzebny na naukę, wysiłek i doświadczenie często powstrzymują nie-programistów przed tworzeniem oprogramowania od zera.

Jak nie programiści budują światowe oprogramowanie?

Bez kodu to sposób na programowanie stron internetowych, aplikacji mobilnych i gier bez używania kodów, skryptów lub zestawów poleceń. Ludzie chętnie uczą się na podstawie wizualnych wskazówek, co już w latach 70. doprowadziło do opracowania edytorów dokumentów i multimediów typu „to, co widzisz, otrzymujesz” (WYSIWYG). Edytory WYSIWYG umożliwiają pracę w dokumencie tak, jak wygląda w gotowej formie. W latach 90. koncepcja została rozszerzona na rozwój oprogramowania.

Istnieje wiele platform programistycznych bez kodu, które umożliwiają zarówno programistom, jak i nieprogramistom tworzenie oprogramowania za pomocą graficznych interfejsów użytkownika typu „przeciągnij i upuść”, zamiast tradycyjnego kodowania wiersz po wierszu. Na przykład użytkownik może przeciągnąć etykietę i upuścić ją na stronie internetowej. Platforma bez kodu pokaże, jak wygląda etykieta i utworzy odpowiedni kod HTML. Platformy programistyczne bez kodu zazwyczaj oferują szablony lub moduły, które pozwalają każdemu tworzyć aplikacje.

Początki programowania

W latach 90. najbardziej znanym interfejsem dla użytkowników były strony internetowe. Jednak zbudowanie strony internetowej wymagało kodowania HTML i programowania opartego na skryptach, które nie są łatwe dla osoby bez umiejętności programowania. Doprowadziło to do wydania wczesnych platform niewymagających kodu, w tym Microsoft FrontPage i Adobe Dreamweaver, aby pomóc nieprogramistom w tworzeniu witryn internetowych.
Zgodnie z nastawieniem WYSIWYG, osoby nie będące programistami mogą przeciągać i upuszczać komponenty witryny, takie jak etykiety, pola tekstowe i przyciski, bez użycia kodu HTML. Oprócz lokalnej edycji witryn, narzędzia te pomogły również użytkownikom przesyłać zbudowane witryny na zdalne serwery internetowe, co jest kluczowym krokiem w umieszczeniu witryny w Internecie.

Jednak strony stworzone przez tych redaktorów były prostymi, statycznymi stronami internetowymi. Nie było zaawansowanych funkcji, takich jak uwierzytelnianie użytkowników czy połączenia z bazą danych.

Programowanie stron internetowych

Istnieje wiele obecnych platform do tworzenia witryn bez kodu, takich jak Bubble, Wix, WordPress i GoogleSites, które przezwyciężają wady wczesnych programów do tworzenia witryn bez kodu. Bubble pozwala użytkownikom zaprojektować interfejs poprzez zdefiniowanie przepływu pracy. Przepływ pracy to seria akcji wyzwalanych przez zdarzenie. Na przykład, gdy użytkownik kliknie przycisk zapisu (zdarzenie), aktualny stan gry jest zapisywany w pliku (seria akcji).

W międzyczasie Wix uruchomił narzędzie do tworzenia witryn HTML5, które zawiera bibliotekę szablonów witryn internetowych. Ponadto Wix obsługuje moduły – na przykład analizę danych danych odwiedzających, takich jak dane kontaktowe, wiadomości, zakupy i rezerwacje; wsparcie rezerwacji hoteli i kwater wakacyjnych; oraz platforma dla niezależnych muzyków do marketingu i sprzedaży ich muzyki.

WordPress został pierwotnie opracowany dla osobistych blogów. Od tego czasu został rozszerzony o obsługę forów, witryn członkowskich, systemów zarządzania nauką i sklepów internetowych. Podobnie jak WordPress, GoogleSites pozwala użytkownikom tworzyć strony internetowe z różnymi wbudowanymi funkcjami Google, takimi jak YouTube, Mapy Google, Dysk Google, kalendarz i aplikacje biurowe online.

Programowanie gier i aplikacji mobilnych

Oprócz kreatorów stron internetowych istnieją platformy do tworzenia gier i aplikacji mobilnych bez kodu. Platformy są skierowane do projektantów, przedsiębiorców i hobbystów, którzy nie mają wiedzy na temat tworzenia gier ani kodowania.

GameMaker zapewnia interfejs użytkownika z wbudowanymi edytorami grafiki rastrowej, projektowania poziomów gry, skryptów, ścieżek i „ shaderów ” do przedstawiania światła i cienia. GameMaker jest przeznaczony przede wszystkim do tworzenia gier z grafiką 2D i dwuwymiarowymi animacjami szkieletowymi.

Buildbox to platforma do tworzenia gier 3D bez kodu. Główne funkcje Buildboxa to koło upuszczania obrazu, pasek zasobów, pasek opcji, edytor kolizji, edytor scen, symulacja fizyki, a nawet opcje monetyzacji. Korzystając z Buildbox, użytkownicy uzyskują również dostęp do biblioteki zasobów gry, efektów dźwiękowych i animacji. Ponadto użytkownicy Buildbox mogą tworzyć fabułę gry. Następnie użytkownicy mogą edytować postacie w grze i ustawienia środowiskowe, takie jak warunki pogodowe i pora dnia, oraz zmieniać interfejs użytkownika. Mogą również animować obiekty, wstawiać reklamy wideo i eksportować swoje gry na różne platformy, takie jak komputery PC i urządzenia mobilne. Więcej interesujących artykułów o informatyce i programowaniu znajdziesz w serwisie https://www.internetowi.pl/.

Gry takie jak Minecraft i SimCity można traktować jako narzędzia do tworzenia wirtualnych światów bez kodowania.

Przyszłość bez kodowania i programowania

Platformy bez kodu pomagają zwiększyć liczbę programistów w czasach rosnącego zapotrzebowania na tworzenie oprogramowania. Brak kodu pojawia się w dziedzinach takich jak e-commerce, edukacja i opieka zdrowotna.
Spodziewam się, że brak kodu będzie odgrywał ważniejszą rolę również w sztucznej inteligencji. Szkolenie modeli uczenia maszynowego, które są sercem sztucznej inteligencji, wymaga czasu, wysiłku i doświadczenia.

Programowanie bez kodu może pomóc skrócić czas uczenia tych modeli, co ułatwia korzystanie ze sztucznej inteligencji do wielu celów. Na przykład jedno narzędzie AI bez kodu pozwala nieprogramistom tworzyć chatboty, co byłoby niewyobrażalne nawet kilka lat temu.